//”Efter fem år er fugten i vores kælder reduceret med 72 procent”
  • SE VIDEO: Fugt i kælderen i andelsboligforeningen er ikke længere et problem.

”Efter fem år er fugten i vores kælder reduceret med 72 procent”

Dag ud og dag ind gik en andelsboligforening på Østerbro og måtte se på grimt salpeterudtræk på deres facade. Men så besluttede de sig for at gøre noget ved problemet.

Den sommergule facade på andelsboligforeningen på Østerbro strålede knap så smukt tilbage i 2013, som den gør i dag. Hvidt og gråt salpeterudtræk gjorde facaden grim at se på, og bestyrelsen i andelsboligforeningen besluttede, at nu skulle der gøres noget ved sagen. De ville af med fugten, der var skyld i det irriterende salpeterudtræk, og sætte facaden i stand.

”Vi talte om, at vi ville lave omfangsdræn, fordi det ligesom var den løsning, man umiddelbart tænker på, når man taler om fugt i kælderen,” fortæller Bent Hjorth, der er medlem af bestyrelsen og har boet i andelsboligforeningen i syv år.

Men Bent ville alligevel lige undersøge mulighederne på markedet. Han tog fat i et firma, hvor man kunne få tre håndværkertilbud. To af tilbuddene var tilbud på omfangsdræn. En løsning, der ville kræve omkring 750.000 kroner og en masse gravearbejde omkring ejendommen. Det sidste tilbud var fra firmaet Drytech. De tilbød noget, der hed Drymat System.

”Jeg fik besøg af en medarbejder fra Drytech. Han sagde til mig: ’Bent, I skal slet ikke lave omfangsdræn. Jeres ejendom er bygget på en gammel, fugtig strandeng. Den fugt, I har i væggene, det er grundfugt, der bliver suget op nedefra, så omfangsdræn vil slet ikke løse jeres problem’. Det var hans forklaring,” beretter Bent.

En anden løsning

Medarbejderen fra Drytech fortalte ham om deres metode og gav ham en hjemmeside til Drymat Systems forhandler i Tyskland, hvor man har arbejdet med systemet i over 20 år.

”Jeg blev lidt fascineret af det. Jeg syntes, det så rigtig godt ud. Vi fik et tilbud fra Drytech på 275.000 for det hele – omkring en tredjedel af, hvad omfangsdræn koster. Plus der blev stillet garanti om, at hvis ikke fugten i væggen var mindsket med en tredjedel efter omkring et halvt år, så ville vi få pengene tilbage. Hvad er der så at være i tvivl om? Hvis man kommer med sådan et tilbud, så er det jo, fordi man har noget at have det i.”

Da Bent præsenterede løsningen for resten af bestyrelsen, var der masser af interesse at spore. Den nemme installation, den overskuelige pris og garantien var især noget af det, der klingede godt i bestyrelsens ører.

”De skulle bare lige fræse en rille ind hele vejen rundt, lægge ledningen ind og så mure til igen. Så det var jo nemt og hurtigt arbejde. Og prisen var jo ingenting i forhold til omfangsdræn – og ved omfangsdræn stiller de ingen garanti, ingen eftermålinger eller noget som helst,” forklarer Bent om de argumenter, der talte for løsningen fra Drytech.

Bent og andre medlemmer af bestyrelsen var hurtigt overbevist. Men som navnet antyder, består en andelsboligforening af flere parter, der skal være enige – og ikke alle i bestyrelsen var lige klar på den moderne løsning fra Drytech. Nogle kunne ikke forstå, hvordan metoden kunne virke, mens andre var i tvivl, fordi firmaet stadig var nye på markedet tilbage i 2013.

En succeshistorie: Tallene i andelsboligforeningen taler for sig selv

Efter et besøg i andelsboligforeningen, hvor medarbejderen fra Drytech forklarede systemet til hele bestyrelsen og i fællesskab med dem gennemgik kælderen og tog målinger, var et flertal i brestyrelsen klar på at gå videre med løsningen. De ville dog have en sikkerhed: Der skulle stå i kontrakten, at foreningen kunne foretage selvstændige fugtmålinger – en klausul Drytech uden tøven skrev ind.

”Så fik vi installeret systemet – og det fungerer. Vi kører på femte år, og på nuværende tidspunkt er fugten i murværket dernede formindsket med tre fjerdele. Altså lige godt 72 procent. Så det er en succeshistorie, synes jeg,” siger Bent bestemt og fortsætter:

”Og tvivlerne fra tidligere kan jo bare se på tallene. De kan se, at det var godt, at vi gjorde det her. Jeg synes, det er fantastisk, hvor godt det er gået.”

Drytech har siden installationen været på besøg i andelsboligforeningen én gang hvert år for at holde øje med, at alt går, som det skal. En service, som Bent synes er noget af det bedste ved Drytech.

”Vi aftaler et tidspunkt, og så går Drytechs medarbejder og jeg i fællesskab ned og måler fugtniveauet. På et tidspunkt var der et sted nede i vores værkstedsrum, hvor tallene gik lidt for langsomt ned. Så satte teknikeren en ekstra boks op inde i det rum for at give det lidt ekstra. Boksen hang der i et år, og så kunne man se, at nu røg fugtniveauet nedad i det rum i samme tempo som de andre rum. Så blev den pillet ned igen, og det kører ensartet nu. Det er trygheden i, at de holder øje med systemet og følger op, hvis der er noget, som jeg godt kan lide. Så vi er meget tilfredse,” slutter Bent.

2018-08-30T15:58:11+00:00